Złodzieje Cienia

Złodzieje Cienia to rozległa gildia złodziei, szpiegów i morderców, którzy wykonują wyjątkowo niebezpieczne i zyskowne akcje. Ich działalność, w przeciwieństwie do innych gildii, nie jest ograniczona do jednego miasta, ale rozciąga się od Wybrzeża Mieczy, aż do Calimport. Siedziba Złodziei Cienia znajduje się w Amn, w Athkatli. Tam znajduje się duże centrum szkoleniowe dla asasynów. Ta grupa kiedyś stanowiła gildię złodziejską Waterdeep, do czasu kiedy nie zostali oni wypędzeni z miasta przez wladców. Wygląda na to, że ta sekretna organizacja zawarła jakieś porozumienie z władcami Amn, ale nikt nie wie jaka może być jej treść. Na jej mocy władcy pozostawiają złodzieji samym sobie. Złodzieje Cienia prowadzą działalność na całym wybrzeżu Mieczy. Ich znakiem rozpoznawczym jest czarna jedwabna maska nabita na stiletto (wykorzystywane głównie do morderstw lub pozostawiana na miejscu zbrodni jeśli wykorzystano garrotę lub truciznę). Nie są znane imiona, opisy ani liczebność Złodziei Cienia. Wiadomo tylko że tych najbardziej doświadczonych jest niewielu.

Zakapturzeni Czarodzieje

Zakapturzeni Czarodzieje to   tajemnicza grupa wyjątkowo potężnych magów, działających na terenie Amn. Zwykli obywatele nie mogą nawet marzyć o zgłębieniu politycznych celów i sojuszy tej organizacji. Jednak ich władza i wpływy stawiają ich na równi ze Złodziejami Cienia, a nawet z Radą Sześciu. Ich oficjalnym zadaniem jest regulacja i kontrola wykorzystania magii w Imperium Kupców. Ogólnie i brak zaufania do magii znajduje odzwierciedlenie w surowych zakazach nałożonych przez tą grupę. Osoby na tyle nierozważne, by rzucać czary w Amn, mogą być, pewne że Czarodzieje złożą im niezapowiedzianą wizytę. Jeśli taki mag będzie miał szczęście, to pierwsza wizyta zakończy się ostrzeżeniem; w przeciwnym razie... Zakapturzeni Czarodzieje często więżą nierozważnych magów (i więźniów politycznych) w Czarowięzach, magicznie chronionym "przytułku" ulokowanym w pobliżu miasta Brynn Law.

Harfiarze

Harfiarze to na wpół tajna społeczność, ma swą siedzibę w Heartlands. Na przestrzeni lat ta organizacja miała wiele postaci i dysponowała zmienną siłą polityczną. Stanowią oni grupę sprzymierzoną z kościołami dobrych bogów, która ma poparcie ze strony wielu neutralnych sił, wliczając w to kręgi druidów. Ich celem jest trzymanie w ryzach zagrożeń dla cywilizacji. Obejmuje to szeroki wachlarz zdarzeń, jak najazdy goblinów, ataki ze strony smoków i podstępne działania organizacji takich, jak na przykład Zhentarim, Czerwoni Magowie, Kult Smoka. Wierzą oni w siłę indywidualności, równowagę między nieujarzmioną przyrodą i cywilizacją, a także dobro rodzaju ludzkiego i ras, które mają podobne poglądy. Wierzą także w zachowanie tradycji, tak by w przyszłości można było się uczyć ze starych opowieści. W ich szeregach można znaleźć wiele rodzajów postaci, ale taka społeczność jest najbardziej pociągająca dla elfów, łowców i bardów. Harfiarze często wędrują po północnych krainach, niejednokrotnie w przebraniu. W ich naturze leży mieszanie się w wiele spraw. Nierzadko działają w pojedynkę lub w małych grupach, by osiągnąć swe cele. Z wyjątkiem zmagań z odwiecznymi wrogami nie zważają, czy ktoś będzie wiązać ich imiona z tym czego dokonali (ich własne pieśni i opowiadania to całkiem inna sprawa). Harfiarze to organizacja pozbawiona wyraźnej struktury i nie posiada głównej siedziby. Są siłami dobra w krainach i dobre postacie mogą uzyskać pomoc od niewidzialnych sojuszników. Jedyną wskazówką co do tożsamości sojuszników jest znak harfy i księżyca.